Calorieën tellen en afvallen
Wel of geen calorieën tellen
Onderzoek wijst uit dat ruim 60% van de mensen niet weet hoeveel calorieën ze per dag mogen eten. Dit zou wellicht kunnen verklaren waarom er tegenwoordig zoveel mensen met overgewicht zijn…
Een op de vier mensen kijkt op de etiketten om het aantal calorieën te checken. Dat zijn er dus toch nog best wel wat.
Maar let op, calorieën tellen heeft weinig zin als je niet bijhoudt hoeveel je er verbrandt!
Als je denkt dat je na een kwartiertje bewegen een reep chocolade (rond de 400 calorieën) hebt verdient, dan overschat je je verbrandingsproces! Trek er maar een minuut of 40 echt sporten voor uit…
De gemiddeld aanbevolen hoeveelheid calorieën die dagelijks opgenomen mag worden (om niet zwaarder te worden), ligt voor mannen rond de 2500 en voor vrouwen rond de 2000.
Dit is natuurlijk een heel globale richtlijn, want dit kan per persoon flink uiteen lopen. Zo zal een sterke, sportieve vrouw al gauw 4000 calorieën kunnen opnemen, terwijl bij een klein vrouwtje dat nauwelijks aan beweging toekomt, rond de 1300 calorieën al de grens kan liggen. Het is dus niet zo vreemd dat veel mensen het niet zo precies weten…
Calorieën tellen is dus prima, al is het maar om bewuster te worden van je eetpatronen en in hoeverre dat bijdraagt aan je lijn. Maar verwacht geen wonderen van het tellen alleen. Het is zelfs heel goed mogelijk dat je wat kilo’s kwijtraakt en toch te veel vet opneemt. Daarnaast laten veel mensen van alles en nog wat staan teneinde de calorieën te vermijden, maar lopen daardoor tevens de nodige voedzame stoffen mis die ook in de producten zitten en wel goed voor lijf en leden zijn…
Calorieën tellen alleen is niet genoeg
Soms komen mensen uit bij bijvoorbeeld een voedingsdeskundige. Deze kan zomaar een voedingspatroon voorschotelen waarin meer calorieën zitten dan je gewend was tot je te nemen. En wat blijkt? Je krijgt alle voedingsstoffen binnen, maar nu val je wel af… How come?
Het antwoord ligt in het feit dat de ene calorie de andere niet is. Calorieën uit koolhydraten hebben een totaal ander effect op je stofwisseling dan calorieën uit eiwitten. En hetzelfde geld voor calorieën uit vetten. Je kunt ze eenvoudigweg niet over een kam scheren!
Interessanter is je enigszins te verdiepen in de juiste voedingsmiddelen. Zodra je weet wat goed voor je is, hoef je je veel minder zorgen te maken over hoeveel je daarvan eet!
Belangrijker is dus te weten wat je eet in plaats van hoeveel je eet.
Dit werd recent bevestigd in een zeer omvangrijk onderzoek door 5 gezondheid- en voedingsexperts van Harvard University. De conclusie van het onderzoek sluit exact hierop aan.
Het onderzoek wordt gezien als een van de meest uitgebreide studies naar gewichtstoename, aldus The New York Times. Gedurende een periode van 12 tot 20 jaar werden 120.000 mensen bestudeerd op onder meer hun eetgedrag en gewicht.
“Minder eten, minder vet en weinig calorieën is niet de juiste aanpak”, aldus onderzoekleider Mozaffarian.
“Waar het om gaat is wat je eet.” Hij stelt dat van calorieën tellen alleen je niet zal afvallen, “tenzij je kijkt naar de soort calorieën die je tot je neemt.”